torsdag 23. mai 2013

Gammel lysekrone

I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg skulle pusse opp en gammel lysekrone. Den hang i mine foreldres første hus og ble laget til min farmor i sin tid. Etter det jeg har klart å finne ut ble den håndlaget på Os utenfor Bergen omtrent 50 år før jeg hentet den fra mammas loft og plasserte den på mitt loft fordi jeg liker gamle ting og selvsagt tenkte at den skal jeg ta i bruk en gang...

Vel, nå er jeg i gang med å fikse den. Lampen er av solid tre og er i to deler. Jeg har tatt dem fra hverandre og dradd gjennom nye ledninger. Dessverre kunne ikke de gamle pæreholderne benyttes fordi porselenet oppi var sprukket og kunne være brannfarlig. Jeg har bestilt nye, som jeg venter på. Imens har jeg pusset, vasket og malt de to lampedelene.
Jeg har valgt Jotuns Supreme Finish, kritthvit i helblank, og det ser ut som det blir veldig bra! Men for en kronglete malejobb...

Jeg skal selvfølgelig vise hvordan den blir når den er ferdig og har blitt skrudd i taket. Gleder meg skikkelig til å få lys i den!

Ha en strålende helg!


2 kommentarer:

  1. Hei, har du bilde av den flotte lysekronen som ferdigmontert? Jeg skal pusse opp en nesten make og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har du skjermer til den eller bare pærer?
    Grethe

    SvarSlett
  2. Hei Grethe, beklager sent svar, men det har vært litt kluss med tilgangen min og du hadde ikke oppgitt en epostadresse jeg kunne svare til. Men uansett, som du sikkert har sett har jeg også lagt ut en liten sak med bilder av den ferdige lysekronen. Selv synes vi den ble veldig fin og gleder oss masse over den hver eneste gang vi er i havgapet ;-) Bildene av den ferdige lampen finner du her: http://luntoglystig.blogspot.no/2013/06/ny-lysekrone.html

    SvarSlett

Veldig hyggelig med kommentarer på innlegg og tilbakemeldinger på bloggen min :)