tirsdag 19. mars 2013

Sy, sy, sy - stolputetrekk

De siste ukene har jeg sydd og sydd - putetrekk til spisestuestolene i havgapet. Min skjønne mann syntes sannsynligvis synd på meg, for jeg fikk ny symaskin til bursdagen :-) Ikke det at jeg har brukt så vannvittig mye tid på den syingen - det bare virker sånn når en titt og ofte setter seg ned med symaskinen en liten time her og en liten time der - syr du nå igjen?!


Seks stolputer har fått et koselig trekk med stoff fra Tilda, og så fant jeg ut at jeg skulle ha seks små puter til å ha i ryggen også. For selv om kurvstolene fra Ikea er fine å se på, så er de ikke akkurat ergonomisk utformet... men nå kan vi sitte godt i timesvis med spisebordet og innta god mat og drikke! Bortsett fra at jeg har "tusen" prosjekter som venter, blant annet en gammel lysekrone i tre etter min mors tante, tror jeg det var...


For det ser litt sterilt ut rundt spisebordet enda, men vi må jo "bo oss inn" som det heter. Tenkte derfor at den gamle lysekronen i tre skal pusses, få nye ledninger og litt maling, og etter hvert få hedersplassen over bordet. Nå kommer jo snart muligheten for sette egenplukkede blomster på bordet også...

Med små barn i huset må vi ha mulighet for å vaske putetrekkene. De små putene til å ha i ryggen har jeg sydd i borrelås i den ene siden slik at vi kan ta av trekket og fjerne spor etter middagsgleder, og sitteputene har fått trykknapper. De små putene til å ha i ryggen kjøpte jeg på IKEA til den nette sum av 7 kr stykke - genialt! Sitteputene er egentlig gråstripet og kjøpt på salg på Living. Stoffet er fra Panduro.

Og apropos prosjekter; den gamle stolen som kan skimtes i bakgrunnen har en helt lik kompis - begge kjøpt på loppemarked. Den skal få likt trekk som putene, og litt maling etter hvert. Nok å henge fingrene i altså :-)

Ha en finfin dag!

Anette

2 kommentarer:

  1. En fin måte å bo seg inn på å sy trekk til puter. Ser kjempeflott ut! Selv er jeg også på putejakt til sofaen min. Men jeg er så utrolig dårlig på å se om farger passer godt inn eller ikke, så det blir ofte bare med tanken. Jeg skulle hatt en interiørdesigner innom i ny og ne som bare sa hva som hadde vært fint, og så hadde jeg bare sagt ja eller nei, og så hadde det vært på plass! Det er lov å drømme. :)

    SvarSlett
  2. Takk Anna, veldig kjekt at du synes det ser bra ut, for du lager jo så masse fint selv!!! Jeg synes også det er fryktelig vanskelig å finne farger og ulike mønster som passer sammen, men noen ganger blir det bra, så det er vel bare å øve... Har forresten fått tips om en nettside som gir utrolig gode føringer på fargekombinasjoner. Sjekk ut http://colorschemedesigner.com/ der kan du plukke opp masse fargetips, men den gir ikke tips til mønster ...
    Ja, det hadde vært deilig med en interiørdesigner innom i ny og ne, men det er jo veldig kjekt å lage tingene selv, ikke sant :)

    Ha en finfin dag i påskesolen!

    SvarSlett

Veldig hyggelig med kommentarer på innlegg og tilbakemeldinger på bloggen min :)