mandag 15. oktober 2012

Deilige strikketøfler

Etter mange måneder med regn, regn og atter regn kommer det 4-5 fantastiske solfylte høstdager, og da er jeg selvsagt hjemme med syke barn. Det er utgjort!


Men ingenting er så gale at det ikke er godt for noe, heter det vel, og det stemmer. De kalde fine dagene fører jo med seg kalde føtter og nå har jeg fått strikket ferdig to par tøfler til de største guttene mine.

Det er kjempelett og går fort som bare det. Min kjære søster har lært meg å strikke disse tøflene, for hun har en superflink strikkende svigermor som produserer alle mulige fine strikkeplagg.

Oppskrift
Sånn noenlunde, for en ordentlig oppskrift har jeg ikke. Legg opp antall masker etter hvor store tøflene skal være og hvor tykt garnet er (se på garnnøstes strikkefasthetsanvisning). Til de store tøflene (ca str. 40) la jeg opp 50 masker og strikket på pinne nr. 4 (Mor Aase ull).

Strikk frem og tilbake så langt som du ønsker å ha dem og strikk så inn på fem pinner. Strikk rundt og rundt til du vil begynne å felle. Til slutt syr du sammen bak i helen og vips en deilig varm tøffel.

Nå skal jeg strikke meg et par selv også, og kanskje blir det noen julepresanger etterhvert...

Tanken med den gule stripen på hælen er at det skal være lett å kjenne igjen hvilke tøfler som er dine, mine og sine. Tøflene er fine å pynte med heklede blomster, knapper osv. Og så er det så fint at en kan få brukt opp alt restegarnet som ligger i kurven etter alle de store prosjektene som ikke har blitt helt ferdige :)

Tusen takk min kjære lillesøster - nå er jeg virkelig igang med strikkingen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelig med kommentarer på innlegg og tilbakemeldinger på bloggen min :)