fredag 2. november 2012

Hjemmesydde putetrekk

Jeg liker overhodet ikke å kaste pene ting, eller ting av god kvalitet. Det medfører selvfølgelig alt for mye ting og tang i hyller og skap, men gleden er jo stor når jeg kan bruke dem til noe. Og ikke minst er det tilfredsstillende å kunne si til far i huset; "der ser du, jeg fikk bruk for det gamle skjørtet!" Eller i dette tilfellet, det gamle silkesjalet som faktisk lå innpakket og ikke har vært brukt - en gave fra min tidligere arbeidsgiver.

Far i huset mente selvsagt at jeg burde gi det til Fretex eller noe, istedet for at det opptok skapplass med masse andre stoffer, gamle kjoler, skjorter etc. Mens jeg mente at det var så fine stoffer at jeg helt sikkert ville få bruk for dem en gang...

Og en gang, ble nå. For jeg har nemlig sydd putetrekk til sofaputen min av et gammelt silkesjal og rester av en silkepysjamas. Gjenbruk er supert! Og så ble resultatet ganske fint :)

Som trenden sier er det hot å bringe naturen inn i stua. Jeg ville også ha litt natur i stua på landstedet, men i havgapet passer det liksom ikke inn med dådyr- og ekornputetrekk. Det blir jo dessuten kjedelig når alle skal ha dådyr, kronhjort, ugler og ekorn på sofaputene sine, så jeg bestemte meg for å gjøre noe annerledes. Da jeg fant det gamle silkesjalet med fisken på var det ikke vanskelig å bestemme seg. Og så har det en herlig sjøblå/grønn farge, som passer perfekt i sofaen, og til havet utenfor.

Den eneste utfordringen var at sjalet var for smalt til å dekke hele puten, men da sydde jeg to like brede kanter på hver side, med silkepysjamas. Puten er 50x50 cm, det er også bredden på trekket, men jeg lagde lengden litt lenger (ca 10 cm) slik at jeg kunne sy en oppbrettkant inne i puten.

Slik gjorde jeg det
Først sydde jeg sammen sjalet med de lyse stoffbitene, på vrangen. Deretter sydde jeg rundt tre av sidene på trekket, også på vrangen. Den delen av trekket som var ca 10 cm lengre enn de andre brettet jeg over, slik at trekket ble lukket som en konvolutt, og sydde det fast i trekket på høyre og venstre side. Når jeg vrengte putetrekket da hadde det fått en fin kant inni, som holder puten på plass.
Til slutt sydde jeg på knappene fra pysjamasen og lagde to knapphull med symaskinen. De to ytterste knappene er sydd helt fast og er jukseknapper.
Og så holdt jeg på å glemme at det er viktig med 2-3 cm med sømkant rundt hele puta (målt fra sømmen og ut til stoffets ytterkant).

Det var ikke så vanskelig, og er en fin høstsyssel nå som innesesongen er her :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelig med kommentarer på innlegg og tilbakemeldinger på bloggen min :)