mandag 22. oktober 2012

Idyllisk i havgapet

Ingenting er som å våkne en solskinnsdag til sauebreking og måseskrik, og vite at du har hele dagen til å bare nyte de vakre og fredfylte omgivelsene. Akkurat da gjør det ingenting at minstemann står i sengen før kl 0700 og roper "mamma, nam!"


Bildene her er fra akkurat en slik dag på landstedet vårt i havgapet. Der går sauene på beite like ved og vi kan legge søndagsturen innom bonden og kjøpe egg. Rett og slett sjarmerende!

Søndagsturen denne gangen gikk til sauebeite ut mot havet. Guttene elsker å få dem til å komme bort til gjerdet og konkurransen dem i mellom er hard - for det gjelder å få dem først bort til seg. Ulike teknikker er prøvd, og hittil er erfaringen at en knitrende pose virker best. Men stor var overraskelsen da mutteren plutselig begynte å kalle på sauene og rope pææla, pælla,pælla - og det virket. De kom løpende!

"Mamma ka é det du gjør?" Og jeg måtte da fortelle at det var en av de første tingene jeg lærte på mormors gård, det å kalle på sauene. Ble faktisk ganske stolt over at jeg fremdeles hadde teken, for sauekalling har jeg sikkert ikke prøvd siden jeg var 8, og da kan jeg ikke huske om det virket...



De flotte øyeblikkene i havgapet sammen med sauene ble foreviget, guttene koste seg, jeg koste meg og det så faktisk ut som sauene både likte skiven med leverpostei som var igjen i matpakken, og satte pris på selskapet.

Nå er helgen over og jeg har plantet stauder, hekk og magnolia, så nå er det bare å glede seg til sommeren igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelig med kommentarer på innlegg og tilbakemeldinger på bloggen min :)